אינפלציה, ריבית ומיתון: להסתכל ל-2023 בלבן של העיניים

מאת: רועי למפרט

מאת: רועי למפרט

מידע נוסף

שנת 2022 הייתה שנה של אינפלציה עולה וריביות בהתאם, שנה של שינויים עמוקים בכל מה שהתרגלנו אליו מאז 2008 בערך.

ערן קלינסקי, סמנכ”ל השקעות ראשי – מור בית השקעות בשיחה לקראת 2023:

“למעלה מעשור של ריביות אפסיות ואינפלציה שכמעט אינה קיימת במדינות המערב ושנים טובות בשווקי המניות, אקוויטי, טכנולוגיה, נדל”ן, שלא לומר אפילו בועות כמו התמחורים האולטרה יקרים במניות הטכנולוגיה.

“כל זה נגמר השנה בגלל האינפלציה – כשהאינפלציה עולה הבנקים המרכזיים לא יכולים להמשיך עם ההרחבות הכמותיות ולא יכולים להמשיך עם ריביות אפסיות.

“ראינו איך השווקים ירדו בחדות, כשלמעשה נעשתה התאמת מכפילים בשווקי המניות לריביות הגבוהות לתשואות הגבוהות יותר באג”ח ושל אפיקי החוב בכלל. וזה היה הסיפור 2022.”

2023: הפד מאותת על מיתון

הסיפור של שנת 2023 יהיה אחר“, אומר קלינסקי ופותח בשני אירועים שהתרחשו בשבוע האחרון בארה”ב והם אולי הנורה האדומה שנדלקת:

האירוע הראשון הוא נתון האינפלציה, השני הוא העלאת הריבית הנוספת שהתרחשה למחרת.

“זה החודש השני ברציפות שהאנפלציה נמוכה מהצפי, כלומר אנחנו ככל הנראה אחרי שיא האינפלציה והשוק אהב את זה ושלח את השווקים לעליות חדות של 3%-4% במדדים המובילים. אבל, זה לא מעניין כי העיניים נשואות עכשיו למיתון. הסיפור של 2023 יהיה סיפור של מיתון.

“אם ב- 2022 כל הדיבור היה על האינפלציה ומתי תגיע ירידה ומתי היא תהיה מאחורינו, אבל זה כנראה לא הסיפור ולראייה, השווקים שהגיבו בעליות חדות מיתנו את העליות האלו מאוד.

“משום שלמחרת נתוני האינפלציה החיוביים ותגובת השווקים למעלה, הפד העלה את הריבית בעוד חצי אחוז.

בכך הוא אומר לשווקים שני דברים: ראשית, ‘יכול להיות ששיא האינפלציה מאחורינו אנחנו לא בטוחים בזה ואנחנו מסתכלים על אינפלציית הליבה שהיא יותר מורכבת.’

“ודבר שני, ‘גם אם האינפלציה מאחורינו עכשיו אנחנו מסתכלים קדימה ואנחנו רוצים לראות אותה יורדת ליעד שלה שהוא בין 1% ל-3%, אזורים שאנחנו עוד רחוקים מהם.’ 

השוק מתמחר ירידת ריבית ב-2023. הפד אומר אחרת

“הפד יוצא בעצם בהודעה דרמטית” מבהיר קלינסקי. “הוא אומר שעליות הריבית יהיו מתונות יותר וכי הריבית בשיא שלה תגיע ל- 5% ויותר, אבל חשוב מזה –היא תישאר ברמות האלה גם במהלך 2023.

זאת דרמה, משום שהשווקים לא מתמחרים את זה, אלא להיפך הם מתמחרים ירידת ריבית ל-2023, בוודאי ל-2024. אבל, הפד אומר דברים אחרים”.

העלאת הריבית ושיח על מיתון

מדיבור על אינפלציה וריבית לשיח של מיתון

קלינסקי: “הפד מוריד את תחזית הצמיחה הכלכלית ל- 2023 לצמיחה מאוד מתונה של חצי אחוז. וזאת נקודה חשובה להתעכב אליה:

“בעינינו, כמו שאמרתי הסיפור משתנה – מאינפלציה ומתי היא תרד ומתי הריביות ירדו, לסיפור מרכזי יותר של מיתון. ככל הנראה הכלכלות המערביות והגדולות יכנסו למיתון ב- 2023, אירופה די בטוח הולכת למיתון משבר האנרגיה וכולי.

“ההגדרה הטכנית של מיתון היא: שני רבעונים של צמיחה שלילת. השאלה היא מה יהיה עומק המיתון? כמה קשה כמה כבד.

“עד לאחרונה השווקים לא תמחרו מיתון. רואים את זה במכפילים, למשל מכפיל ה- S&P, שהוא מעין סמן ימני שלנו, היה במכפילי 18 עד לאחרונה, אבל עדיין לא מתמחר ממש מיתון, לא מתמחר צמיחה שלילית גם בהכנסות וגם ברווחים של חברות.

וזה לדעתי מה שהשווקים יסתכלו עליו ב- 2023. וזאת הנקודה החשובה.

מיתון. אבל זה לא 2008

“לדעתנו, בגלל שהשווקים והציבור ברחבי העולם נמצאים במצב יחסית טוב עם שיעור חיסכון יחסית גבוה ומצב חברות יחסית טוב והן מגיעות יחסית חסינות ומגיעים יחסית טוב למצב הזה.

“אז, לדעתנו לא יהיה מיתון מאוד עמוק לא משבר כמו 2008 או 2000, לא חזק במיוחד לא עמוק במיוחד.

החצי הראשון של 2023 יהיה קשה וזה כמובן תלוי בהמון פרמטרים, אבל לא רואים משהו ארוך טווח, אלא להיפך זאת יכולה להיות הזדמנות. יהיו הזדמנויות מעניינות לאסוף חברות טובות חברות איכותיות במחירים אטרקטיביים. ואג”ח!

אינפלציה בארה"ב

אג”ח אג”ח אג”ח

קלינסקי חוזר ואומר: אפיק החוב ביחס סיכון סיכוי הוא אטרקטיבי ולכן רכיב האג”ח בתיק צריך לגדול. כן מניות במינון מסוים והמתאים ולפי תפיסת הסיכון ותאוות הסיכון של המשקיע, אבל החלק של האג”ח בתיק הוא המעניין.

לדעתנו נתחיל לראות את העקום במיתון מתחיל להתהפך ובשנים 2024-2025 נראה גם הורדות ריבית וכל זה אטרקטיבי לאג”ח, גם במובן של רווחי הון וגם בתשואה השוטפת.

אחרי המון שנים, של ריביות אפסיות, שוק האג”ח הופך להיות מעניין.

היום אפשר לקנות תיק קונצרני, תיק אג”ח לפדיון: בארה”ב, כל אחד עם החשיפה הדולרית שהוא רוצה, אפשר לבנות תיק קונצרני אפילו ברמת סיכון נמוכה בתשואות של 7%-8%. ברמת סיכון מאוד נמוכה אפשר לבנות תיק בקלות של 5%-6% אחוז ונמוכה בינונית כבר נגיע ל-7%-8%. האג”חים מצוינים.

בישראל אפשר לקנות תיק קונצרני שקלי בתשואה של 5% בואכה 6%. רוב האג”ח פה צמודי מדד ולכן מדברים על אזורים של 2%-3% צמוד מדד. כשנומינלי זה 5%-6%.

מור השקעות: על השינויים בתיקי החיסכון והאחזקות

קלינסקי: “בסוף 2021 הורדנו מניות בצורה משמעותית. ראינו לאן זה הולך וצפינו את האינפלציה ואת העלאות הריבית ולתוך 2022 בנינו והגדלנו בהדרגה את הרכיב הקונצרני שלנו, גם אג”ח ממשלתיות שעד לאחרונה לא נתנו כלום.

“רק לסבר את האוזן המק”מ האחרון סגר מעל ל-3.6% כלומר אג”ח לשנה חסר סיכון של ממשלת ישראל עם תשואה שלא נראתה פה שנים.

“האג”ח הממשלתי והקונצרני כבר לגמרי נותנים מענה ואנחנו מנצלים את זה ומגדילים את הרכיב הזה בתיקים.”

מה לגבי השוק הלא סחיר?

“גם בצד הלא סחיר אנחנו רבה יותר סלקטיביים ומנצלים הזדמנויות. אפשר לבנות עסקאות גם בתשואות מאוד גבוהות ואם מדברים על חוב לא סחיר גם תשואת גבוהות וגם מבחינת הקובננטים בונים את כל התנאים המסחריים של העסקאות שולטים בתהליך ובונים עסקאות יפות.

“וגם באפיקי האקוויטי אנחנו מאוד סלקטיביים עושים עסקאות הזדמנותיות, מנצלים את המצב לטובתנו. בהחלט יש מקום בלא סחיר והכוח בידיים שלנו ואפשר לסגור עיסקאות מאוד טובות ולנצל את המצב.”

*** משקיעים כשירים בלבד ***
בשביל להיות עם היד על הדופק, ולא לפספס שום הזדמנות להשקעה, הירשמו לפלטפורמת המידע של למפרט פמילי אופיס לקרנות השקעה אלטרנטיביות. 
כל הקרנות המובילות בארץ ובעולם, עדכוני תשואות חודשיים וכל המידע הרלוונטי למשקיע במקום אחד

פרסום זה אינו מהווה תחליף לייעוץ ו/או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים לכל אדם. המידע המובא לעיל הינו על בסיס נתונים המתקבלים מאתרים כלכליים ו/או אתרים של עורכי מדד ועל כן המידע עלול לכלול מידע שגוי ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינוים אחרים. אין לראות במידע זה כמידע שלם וממצה וכי אין בתשואות ובנתוני העבר כדי להעיד על תשואות ו/או נתונים בעתיד. לכותב עשוי להיות מעת לעת עניין במידע המוצג במסמך זה ו/או נכסים הקשורים במידע כאמור.

עוד לקרוא במגזין:

בנק בשוויץ

חשבון בנק בשוויץ – בנק מיראבו מחזר אחר משקיעים ישראליים

וובינר עם נציגי בנק מיראבו השוויצרי עם מצגת היכרות ללקוחות ישראליים. הבנק הוותיק מציע פתיחת חשבון בנק בשוויץ או באחת מ-9 המדינות הנוספות בהן פועל הבנק. הצוות האחראי על השוק הישראלי מונה היום שמונה איש, ארבעה מהם דוברי עברית

קרא עוד »

שנחזור אליך?

תודה שנרשמת לניוזלטר שלנו.

כדי לא לפספס אף הזדמנות להשקעה
כדאי לבדוק את טאב ה-Promotions שלך מדי פעם ואפילו להעביר את המייל ל-Inbox

מבטיחים לא לשלוח ספאם!