מלחמת רוסיה-אוקראינה הזדמנויות השקעה

גיא הלר

גיא הלר

הזדמנויות השקעה

מלחמת רוסיה-אוקראינה: השלכות כלכליות גלובליות והזדמנויות השקעה

אמצע מרץ 2022, כשלושה שבועות לאחר פלישתה של רוסיה לאוקראינה. השווקים סוערים, הסנקציות הכלכליות על רוסיה הולכת וסוגרות על אזרחיה ואוליגרכיה, אך בשל התלות הגבוהה של אירופה בנפט הרוסי, המיליארדים עוד זורמים למימון המלחמה.

ההשלכות הכלכליות של המלחמה הזאת הן מרחיקות לכת וכמעט לכל תחומי החיים – מנפט ועד זהב, מחיטה ועד ברזל ומה שביניהם.

אנחנו לא אנשים ציניים וכולנו מסתכלים בחרדה על הנעשה בערי אוקראינה, שומעים את הקולות המדברים על שימוש רוסי צפוי בנשק כימי או נשק גרעיני טקטי ואת החששות הגדולים מכך שהמצור על העיר מריופול יזכיר את המצור על לנינגרד במלחמת העולם השנייה.

יחד עם זאת, כמשקיעים ומשקיעות אנחנו גם שואלים את השאלות הכלכליות מנקודת מבט אישית ואינטרסנטית ומבינים שגם במלחמה, יש מי שמרוויח – ואנחנו מעדיפים להיות בצד הזה.

השאלה הנשאלת היא באילו אפיקים כדאי למשקיע לבחור בהנחה והמלחמה לא תגמר כל כך מהר?

להלן כמה מהאפשרויות הקיימות:

סחורות: מחיטה ועד נפט

בעקבות עליית מחירי הסחורות החקלאיות ובראשן החיטה, התירס ועוד ניתן לרכוש חוזים עתידיים על סחורות אלה ובכך ליהנות מהגנה על עליה נוספת במחירהן, אפשרות נוספת היא לרכוש תעודות סל על סחורות אלה כמו WEAT.L על החיטה או או לרכוש מניות של חברות העוסקות בתחום.

בדומה לכך גם עליית מחירי המתכות כמו זהב וניקל שעלו בחדות וגם מחירי הנפט תומכת ברכישת חוזים עתידיים/ תעודות סל על סחורות אלו, כמו HUC.TO etf  –  על מחירי הנפט הגולמי.

ביטחון והתחמשות

השקעה במחירי חברות שעשויות ליהנות מהמצב הגיאופוליטי באוקראינה, דוגמאות לכך הן אלביט מערכות הישראלית המספקת ציוד בטחוני לגרמניה ולמדינות נוספות באירופה דרך חברת בת בגרמניה, לוקהיד מרטין מפתחת מטוס ה 35-F שהיא החברה הביטחונית הגדולה בעולם וגם בואינג.

אג”ח ומט”ח

אירועים משמעותיים לכל העולם כמו המלחמה מבריחים בדר”כ את המשקיעים לאגרות חוב, שנתפסות כמקום בטוח ובדומה בשוק המט”ח הפרנק השוויצרי מהווה בדר”כ מקום מקלט למשקיעים, וגם השקעה בזהב. שנחשב חסין לאינפלציה ולמשברים בשווקים.

מזומן ופיקדונות

בעיתות מלחמה או משברים חמורים בשווקים ישנם משקיעים רבים הבורחים למזומן ולפקדונות, אולם כפי שלמדו המשקיעים במשברים קודמים סביר שגם הפעם מי שיעשה את הצעד הזה אולי ישן בשקט בשבועות הקרובים אך לא ידע מתי לחזור בחזרה לשוק ויפסיד את העליות.

אנרגיות מתחדשות

רוסיה מייצאת 40% מצריכת הגז של אירופה ו-100% מצריכת הנפט של כמה ממדינות אירופה. הכנסותיה של רוסיה מגז ונפט הן 36% מתקציבה הממשלתי.

בשבועות האחרונים התחילו מנהיגי המדינות הגדולות באירופה להתבטא בעניין עצמאות אנרגטית בכלל והיפרדות מיבוא נפט וגז מרוסיה בפרט. לא מעט קולות מדברים על ההזדמנות שנוצרה כדי לקדם שימוש באנרגיות ירוקות שגם כך זה מקום אליו העולם אמור לשאוף.

אפשרות מעניינת למשקיע היא להיחשף לתחום האנרגיה המתחדשת וכך גם למצוא סקטור שעשוי להינות ממשבר האנרגיה וגם לתרום להתפתחות אנרגיה ירוקה.

שלוש דוגמאות לחברות בתחום האנרגיה המתחדשת

אנרג’יקס. החברה שבשליטת נתן חץ, מקימה ומפעילה פרויקטים של אנרגיה סולארית בישראל ובארה”ב, ופרויקטים של אנרגיית רוח בפולין.

אנלייט. החברה ששווה 7.69 מיליארד שקל ומנוהלת על ידי גלעד יעבץ, מקימה ומפעילה פרויקטים לייצור חשמל מאנרגיה סולארית ואנרגיית רוח בישראל ובאירופה. אחד הפרויקטים שיזמה החברה הוא פרויקט רוח בראשית, שיוקם ברמת הגולן בעלות של 1.2 מיליארד שקל ויכלול 39 טורבינות רוח בגובה מרבי של 175 מטר. הפעלתו המסחרית צפויה להתחיל בסוף 2022, והחברה מעריכה כי הכנסותיו ממכירת חשמל צפויות להגיע ל–140–160 מיליון שקל בשנה ב–20 השנים של תקופת הרישיון.

אלומיי. חברת ההשקעות משקיעה בפרויקטים של אנרגיה סולארית באירופה ובישראל, בפרויקטים של אגירה שאובה בישראל, ומחזיקה בעקיפין ב–9.4% מתחנת הכוח הפרטית דוראד שבאשקלון, שפועלת על בסיס גז טבעי וסולר. מבנה פעילות החברה כולל לא רק אנרגיה מתחדשת, אלא את כל סוגי האנרגיה.

****

פרסום זה אינו מהווה תחליף לייעוץ ו/או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים לכל אדם. המידע המובא לעיל הינו על בסיס נתונים המתקבלים מאתרים כלכליים ו/או אתרים של עורכי מדד ועל כן המידע עלול לכלול מידע שגוי ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינוים אחרים. אין לראות במידע זה כמידע שלם וממצה וכי אין בתשואות ובנתוני העבר כדי להעיד על תשואות ו/או נתונים בעתיד. לכותב עשוי להיות מעת לעת עניין במידע המוצג במסמך זה ו/או נכסים הקשורים במידע כאמור.

עוד לקרוא במגזין:

ניהול השקעות במשבר

ניהול השקעות בתקופת משבר – ביטחון וכלכלה נפגשים בתיק

ניהול תיק השקעות במלחמה. וובינר בהשתתפות הפרשן הצבאי אמיר אורן ומנכ”ל IBI בית השקעות, דייב לובצקי. ביקשנו מכל אחד מהם לדבר על תחום מומחיותו, יחד קיבלו המשקיעים תמונה מלאה של המציאות, מבט מפוכח אל העתיד וכלים פרקטיים לבדיקת תיק ההשקעות שלהם והיכן יש מקום לשפר

קרא עוד »

שנחזור אליך?

תודה שנרשמת לניוזלטר שלנו.

כדי לא לפספס אף הזדמנות להשקעה
כדאי לבדוק את טאב ה-Promotions שלך מדי פעם ואפילו להעביר את המייל ל-Inbox

מבטיחים לא לשלוח ספאם!