תיק אגח לפדיון – שיחה עם מומחים

מאת: רועי למפרט

מאת: רועי למפרט

מידע נוסף

תיק אגח לפדיון – מה זה ולמה עכשיו?

תיק אגח לפדיון הוא נושא שרבים מלקוחות המשרד מתעניינים בו לאחרונה, ותכלס – לא בכדי. הריבית שמתחילה לרדת וכל התחזיות צפות ירידה של עוד לפחות 2-3 פעימות במהלך 2024, מעלה את קרנו של הכלי הזה ומדגישה את יתרונותיו.

שני נציגי “פעילים” ניהול תיקי השקעות מבית בנק הפועלים בשיחת וידאו

 

לפני שנצלול אל נושא תיקי אגח ותיק אגח לפדיון, מה קורה בתחום הזה בארץ ובעולם ומהן ההזדמנויות למשקיעות ולמשקיעים הכשירים בישראל היום – קצת על “פעילים”.

חברת בת ובעלות מלאה של בנק הפועלים, מנהלים היום כ-16 וחצי מיליארד שקל, של כ-5,700 לקוחות. ואחד היתרונות הגדולים שלנו הוא שהייעוד שלנו הוא כל מה שאנחנו יודעים לעשות. אנחנו יודעים לנהל כסף בבורסות בארץ ובעולם עבור הלקוחות שלנו וכמובן רוצים לנהל אותו עבור לקוחות למפרט פמילי אופיס. זאת המקצועיות שלנו. אין לנו מוצרים נוספים, זה מה שאנחנו יודעים לעשות.

בואו נדבר רגע על הריבית – כי היא ליבת הנושא שלנו. הריבית הגיעה לאיזשהו שיא ובארץ אפילו התחלנו לראות תהליך של הורדת ריבית ואלה אחת מנקודות ההיגיון, נכון להיום, מדוע אנחנו ממליצים להיכנס לתיק אג”ח לפדיון.

הריבית החלה לעלות בחדות ב-2022 כתגובה לעלייה המאוד מאוד חדה באינפלציה. בתהליך  מאוד דומה בארצות הברית ובישראל, הייתה עליית ריבית די חדה ובפרק זמן קצר. והיא למעשה יצרה הזדמנות בשוק האג”ח בכלל ובשוק האגח לפדיון בפרט.

הריבית עלתה ואיתה גם התשואה לפדיון בשוק האגח. ומי שמכם יודע, גם בבנק עם הריבית עלתה. גם בבנק אפשר לקבל ריבית מאוד מאוד גבוהה. אבל מה המצב כרגע? כרגע האינפלציה ירדה גם בארה״ב וגם בישראל, ואנחנו מדברים עכשיו על תהליך של ירידת הריבית, שזה תהליך שיכול להימשך הרבה מאוד זמן, זה סייקל שיכול לקחת הרבה מאוד זמן.


אג"ח תשואת שיא 2023 דה מרקר


בישראל, הריבית כבר ירדה בפעימה אחת. מה המשמעות של הדבר הזה? המשמעות היא שאם אתה נמצא בפיקדון, בעוד כמה חודשים הריבית תרד לך אפילו בעוד שנה הריבית תרד. וכאן נכנס תיק אגח לפדיון!

תיק אגח לפדיון – לקבע את התשואה

תיק אגח לפדיון בעצם מאפשר לנו להבטיח את הריבית או את התשואה הגבוהה, תכף נדבר על המספרים, לפרק זמן של 3 שנים ואפילו 4 שנים.

אני פשוט קונה אג”ח לפרק הזמן הזה, ולמעשה כאשר הריבית מתחילה לרדת, עדיין יש לי את התשואה המאוד מאוד גבוהה, שאנחנו יכולים להשיג כעת. אני מקבע אותה. שלא כמו בפיקדון, שאני לא יכול לשלוט עליה – והיא פשוט יורדת לה להנאתה.

הרעיון בתיק אגח לפדיון זה להשקיע באיגרות חוב של אג”ח של חברות – אג”ח קונצרני. מה הרעיון? הרעיון הוא שאיגרת חוב של חברה תיתן תשואה והריבית יותר גבוהה מאיגרת חוב של הממשלה. ואנחנו מודדים בפער בין התשואה באיגרת חוב לבין התשואה של הממשלה.

כמובן שככל שהפער הזה גדל אז זה אומר שהחברה היא יותר מסוכנת, אז אנחנו כמובן בוחרים את החברות, אנחנו בודקים אותן מנתחים אותן, ויודעים להגיד שבהסתברות מאוד מאוד מה החברות יחזירו את החוב, ישלמו את הריבית לאורך זמן.

וכאן צריך באמת גם הכרה של השוק וגם של המומחיות בשוק לפני שאם אתה קונה אגח של הממשלה אתה קונה אגח ואתה יודע של הממשלה תחזיר את החוב.

תיק אגח לפדיון – למה אג”ח קונצרני?

לעומת זאת, אם אתה הולך לאג”ח של חברות, אתה צריך לעשות פיזור בין ענפים מסוימים, בין חברות מסוימות לבדוק את הפער בין האיגרת לממשלה. היום אנחנו מדברים על פער ממוצע של 1.5%. זאת אומרת שאם אג”ח ממשלתית לפרק זמן של שלוש שנים, שזה התיק שאני רוצה לבנות אותו, שלוש – שלוש וחצי שנים התשואה באג”ח היא 3.8% , אז אני אקבל תוספת של אחוז וחצי מעבר, באג”ח הממשלתי.

עכשיו, זה כאילו נראה פחות אטרקטיבי כמעט, רק 1.5% מעל הפקדון, אבל אני שוב מזכיר לכם, אנחנו מבטיחים את זה ל-3.5-4 שנים, מה שהפיקדון בעוד כמה חודשים לא יניב את התשואה שיש היום, ואנחנו רואים שהבנקים למעשה הפחיתו את הריבית על הפיקדונות עוד לפני שהריבית ירדה. עוד לפני שריבית בנק ישראל ירדה, הריבית בבנקים ירדה. ולכן אנחנו חושבים שהפתרון שתיק אגח לפדיון מבטיח את הריבית הגבוהה לאורך זמן.

שלא ניתקל במצב שאם הריבית תרד אנחנו נתחיל לחפש איפה להשקיע את הכסף. זה כבר ראינו מאוחר מדי.


תשאות האג"ח מול תשואות מניות 2023 דה מרקר


תיק אגח לפדיון – לקבע עכשיו את הריבית הגבוהה

אז, ברגע שהריבית יורדת למעשה יש שיווי משקל בשוק וברגע שהריבית יורדת אז יש לך איגרת חוב עם תשואה שקנינו אותה בתשואה גבוהה אז היא חייבת להתאים את עצמה לריבית שיש בשוק. הכלי או הדרך שבה האיגרת מתאימה את עצמה זה עליית המחיר. זאת אומרת, שאם במהלך התקופה תהיה ירידת ריבית אז התיק הזה יישא רווחי הון כתוצאה מעליית השערים של איגרות החוב.

זאת אומרת, יכול להיות שהתשואה שאנחנו מדברים עליה, 5.5% לשנה תבוא בפרק זמן יותר קצר, בגלל עליית רווחי ההון שיהיו כתוצאה מירידת הריבית. זה עוד פוטנציאל שיש לאותו תיק אגח לפדיון.

ורק לציין שהתיק הוא נזיל, כי זה תיק שמורכב מאג”ח של חברות קונצרניות והוא נזיל ראשון עד חמישי.

ואנחנו בעצם מקבעים תשואה, מקבעים את הריבית הקבועה היום דרך הכלי הזה של אגרות רוב. בתיק אג”ח מפוזר ענפית, מפוזר על הרבה מאוד חברות, ככה גם מקטינים את הסיכון מן הסתם, מקבעים תשואה של 5.5% ל-3.5, 3.7 שנים עם אפשרות לנזילות.

כלומר, ההתאמה שיוסי מדבר עליה, השערים יעלו והתשואה תרד למשקיעים העתידיים שיכנסו בעוד כמה חודשים, כשהריבית תאט ותתחיל לרדת.

ומי שנכנס עכשיו והתהליך הזה, למעשה מקבע לעצמו ריבית או מנגד יכול למכור את התיק עם רווחי הון. כלומר במחיר גבוה יותר. זה חשוב להדגיש, הנזילות הזאת מאפשרת גם וגם.

תיק אגח לפדיון – מי מבצע החלטות?

האם אתם מבצעים החלטות בעצמכם על מכירה של אג”חים? כמובן שהתיק הזה חי, אנחנו בוחנים אותו ברמה היומיומית. אם איגרת חוב עלתה כתוצאה מהצלחה שיש בחברה, כתוצאה מעלה דירוג, אז אם המחיר שלה עלה, זה מרווח קטן, ואז אני אמכור את אותה איגרת חוב, ואקנה איגרת חוב עם מרווח יותר רחב.

כמובן, שהתיק הזה גם משלם ריבית כל הזמן שאנחנו משקיעים את הריבית באיגרות חוב, כפי שתיארתי.

מה לגבי המטבע? תיק אגח לפדיון יכול להיות מנוהל בארץ – בשקלים או בארה”ב – בדולרים.  בסוף, המספרים הם מאוד דומים. המצב של הריבית בישראל בארצות הברית הוא מאוד דומה ששוק הריבית הוא מאוד דומה. ההבדל יהיה במכשירים בתוך התיק. למשל, בישראל יש יותר נפח לחברות הנדל”ן, בארצות הברית יש יותר נפח לחברות הפיננסיים.

זו עבודה או זה ממומחיות שלנו איזה חברות להרכיב באותו תיק שאנחנו בוחרים לקנות עבור הלקוח.

האם אפשר להגיד שהתיק בארצות הברית בגלל הדירוג הוא בטוח יותר? אני חושב ששני התיקים, גם בישראל וגם בארה״ב, הם שניהם ברמת ביטחון מאוד מאוד גבוהה. אנחנו קונים באמת חברות יציבות מאוד, עם תזרים מזומנים חזק, ואני לא רואה הבדל בסיכון בין שני הדברים. אנחנו עוסקים בדירוגים מאוד גבוהים בארץ עם פיזור רחב של כמה עשרות איגרות חוב.

בקיצור – תיק אגח לפדיון – מה שמאפשר ללקוחות לקבע את התשואות היום לעומת תשואות הולכות ויורדות.

עוד לקרוא במגזין:

בועז ורשבסקי, מנכ"ל אובייקטיב

ניהול סיכונים בהשקעות | ראיון עם מנכ”ל אובייקטיב

ניהול סיכונים בהשקעות ובעיקר בהשקעה בקרנות השוק הלא סחיר: בועז ורשבסקי, מנכ”ל אובייקטיב בראיון לרועי למפרט: על איך נראית אנליזה של אובייקטיב להשקעה, מתי מומלץ להשתמש בשירותי החברה ובאילו קרנות חשוב לבצע אנליזה גם לאורך חיי ההשקעה ולא להסתפק בטרום בלבד

קרא עוד »
הורדת דירוג האשראי אינפלציה ריבית

הורדת דירוג האשראי 2024 – ראיון עם הכלכלן הראשי של הפניקס

הורדת דירוג האשראי לישראל: לאור הכותרות על הצפי להכרזת מודיס על הורדת דירוג האשראי של ישראל, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של הפניקס, במצגת קצרה, עניינית, ממוקדת וסופר מעניינת על מצב המשק הישראלי היום בהתייחס לדירוג האשראי, הורדת הריבית האחרונה, מצב האינפלציה ועוד. 15 דקות צפייה שהן חובה לכל משקיע, ינואר 2024

קרא עוד »

שנחזור אליך?

תודה שנרשמת לניוזלטר שלנו.

כדי לא לפספס אף הזדמנות להשקעה
כדאי לבדוק את טאב ה-Promotions שלך מדי פעם ואפילו להעביר את המייל ל-Inbox

מבטיחים לא לשלוח ספאם!