אינפלציה וריבית, וצמיחה: 2024 בשוק העולמי • שיחה עם ראש אגף כלכלה ומחקר, הראל

רועי למפרט

רועי למפרט

עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר, הראל פיננסים

סוף 2023 בואכה 2024, אנחנו מתחילים להביט קדימה. והפעם שוחחתי עם עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, על השווקים הפיננסיים הגלובליים בהיבטים של אינפלציה וריבית וצמיחה לשנת 2024.

בשבוע שעבר: אינפלציה וריבית בישראל
בשיחה עם מתן שטרית, הכלכלן הראשי של הפניקס, התמקדנו בישראל – צפי לשנת 2024 בצמיחה, אינפלציה וריבית.

והפעם: אינפלציה וריבית, צמיחה, אג”ח ומניות עם הפנים לגלובוס.
בפניכם הריאיון המלא עם עפר קליין. תמלול קצר שלו בהמשך ותקציר וידאו של כ-12 דקות בסוף הפוסט.

 

אינפלציה וריבית. 2024: הריבית תרד, אבל הריבית הממוצעת גבוהה

שנת 2023 לא הייתה כל כך טובה מבחינת היסודות המקרו כלכליים. כולם יודעים לדקלם את זה שהריבית תרד ב- 2024, אבל מה שחשוב הוא שהריבית הממוצעת בשנת 2024, תהיה עדיין גבוהה יותר מהריבית הממוצעת של 2023 ובוודאי 2022.

ומה שמשפיע בסוף על נתוני המאקרו ועל השווקים זה הריבית הממוצעת, לכן נראה ירידה בשיעור האינפלציה, אבל הריבית עדיין תהיה גבוהה.

הצמיחה תהיה איטית יותר כמעט בכל העולם ב- 2024 תהיה אטית יותר, מאשר הייתה ב- 2023. אולי חוץ מסין.

ויחד עם כל זה, בשוק ההון נראה ש-2024 תהיה שנה טובה. הנה למה:

אינפלציה וריבית, נפט וטראמפ: שש שנים עמוסות באירועים

שימו לב מה עברנו בשש השנים האחרונות. כפי שקליין אומר: “בכל שנה שאנחנו מגלים שהעולם הרבה יותר מטורף ממה שחשבנו”.

שש שנים אחורה בריטניה יצאה מגוש האירו. הברייקזיט התרחש: “60 מיליון איש שיצאו מדעתם ואח”כ מאירופה”. מאז, הספיק טראמפ לעלות וגם לרדת מהשלטון בארה”ב, ועם כל התנודתיות שהביא שלטונו הכאוטי. הייתה לנו תקופה של אינפלציה אפס וריבית שלילית – שזה גם סוג של טירוף – לשים כסף בבנק, לקבל פחות ממה שהפקדת וקראו לזה “הנורמלי החדש”.

לפני שלוש שנים הספקנו להתמודד עם מגפה עולמית, ומי זוכר שמחיר הנפט היה שלילי.  מלחמת סחר נפתחה בין ארה”ב לסין, שעוד נמשכת היום וגם מלחמה באירופה הפתיעה אותנו לחלוטין. האינפלציה קפצה משלילית למעל 9% והריבית זינקה ל-5.5%. ופה בארץ הספקנו לעבור חמש מערכות בחירות בשש שנים.

גם את הפסדה של נתניה בגמר הגביע קליין לא צפה.

שש שנים בשוק ההון

 

וב-2022 הגיעה גם שנה של התפוררות חברתית עם רפורמה/ הפיכה משטרית ברקע,  עולם ה-AI נכנס בסערה ועם התשואות שהוא הביא איתו.

ולסיום, כרגע – אנחנו בעיצומה של מלחמה בעזה. לא משהו שמישהו מאיתנו צפה.

בעולם כזה משוגע, אז איך אפשר להגיד מה יהיה?

ונסד”ק עלה ב-116%

ובשש השנים האחרונות, עם כל הטירוף הזה, נסד”ק עשה 116%, תל אביב 90 עשה 80%.

אז אם אתה משקיע אופטימי, תקנה מניות. אם אתה פסימי – כנראה שגם תקנה מניות. בסופו של דבר לאורך זמן – בטווחים של חמש שנים ומעלה, זה לא משנה גם אם העולם הישתגע לאורך זמן אתה כן צריך לשמור על חשיפה לשוק המניות.

דבר נוסף שרואים בגרף, אגב, הוא הפערים –  שימו לב ל-MSCI שמקבל רק 2%. קליין סבור שבתקופה כזאת משוגעת יש יתרון בניהול השקעות אקטיבי. לעבור בין גאוגרפיות, בין ורטיקלים וסקטורים.

אינפלציה וריבית – ותראו מה קרה בשוק האג”ח

נקודה נוספת שהיא מעניינת לתקופה, זה מה שנקרא האלטרנטיבה: גרף אג”ח ארה”ב ל-6 חודשים, המנפיק החזק בעולם – היום התשואה עומדת על 5.5% ריבית שנתית.

מה זה אומר? שאפילו אם הינו משאירים את הכסף בנזילות ובנכסים בטוחים, היינו מקבלים תשואה יפה של כ-5% שנתי. מאז שנת 2000 לא קיבלנו תשואות כאלה.

ואם אני לוקח את שני הדברים האלה יחד – ואם אני מסתכל על תיק השקעות “קלאסי” שהוא שילוב של מניות ואג”ח, בגלל שהתשואה הגלומה באג”חים מאוד גבוהה כרגע, ובגלל שאנחנו צופים שכן תהיה ירידת ריבית ב-2024 ולכן שוק המניות יושפע מזה, תיק “קלאסי” של מניות-אג”ח בשנת 2024 ייתן לי תשואה יפה.

ושוב נזכיר, שאנחנו מדברים על 2024 כשנה עם ריבית שיורדת אבל עדין גבוהה יחסית, וכלכלות שמאטות – אירופה תיכנס למיתון, סין במשבר, יפן בהאטה, נראה האטה בכלכלה האמריקאית וכלכלה בישראלית, נתוני האבטלה יעלו. אך מבחינת שוק ההון גם 2024 תהיה שנה טובה.

מילה על מט”ח

קליין: אני חושב שלהחזיק מטבעות כאופציה השקעתית זה לא דבר נכון. אם דיברנו על זה שמניות עולות לאורך זמן, יש להן תוחלת חיובית – אני מצמיד את החיסכון שלי לרווחים של החברות ומאחר והמשק עולה והרווחים עולים – שוק המניות עולה לאורך זמן.

בשוק המט”ח אנחנו לא רואים את זה. התוחלת אינה חיובית. אני מחזיק מט”ח כגידור, אם אני חושש מסיכון עולמי, מלחמתי או כזה או אחר, אחזיק מט”ח לצרכים האלה.

שקל-דולר-אירו >> לאן זה הולך?

בטווח הארוך אפשר להגיד על הדולר שהוא צריך להיחלש, בגלל הגירעון הכפול האמריקאי. הם מייבאים הרבה  יותר ממה שהם מייצאים יש זרם של דולרים שיוצא מארה”ב ויש גירעון גבוהה בתקציב האמריקאי ושני אלה צריכים להחליש את הדולר מול השקל ומול האירו.

השקל, למרות המלחמה, צריך דווקא להתחזק, כי יש לנו עודף מהחשבון השוטף ופערי הריבית הריאלית משחקים לטובתנו, אבל זה לא דבר לנסות לשחק או להמר בו. זה לא נכון למשקיעים, כחלק מההשקעה.

אינפלציה עולמית 2024אינפלציה עולמית 2024

האינפלציות הולכות ויורדות, האינפלציה בארה”ב בעוד כשנה תעמוד על סביבות 2.4%-2.5%, כמו גם בישראל אגב. המדדים הקרובים צפויים להיות סביב האפס. האינפלציה הולכת ומתכנסת לתוך היעד והריביות ירדו. כשאני מסתכל שנה קדימה, אני חושבת שהריביות ירדו 4 פעמים, כאחוז. השוק מצפה לירידת ריבית משמעותית יותר, אני סבור שהשוק הולך חזק מדי ומהר מדי.

 

הראיון המקוצר עם עפר קליין:


אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או יעוץ במוצר פיננסי ו/או שיווק פיננסי ו/או ייעוץ מס/ ו/או יעוץ פיננסי ו/או יעוץ משפטי ו/או יעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ”ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.

 

עוד לקרוא במגזין:

איתי אלנתן, לידר הון פרטי private equity

עשו מקום ל-Private Equity: תיק ההשקעות המעודכן בעולם

נתח ה-Private Equity בתיקי ההשקעות המוסדיים הגדולים בעולם גדל משמעותית. איתי אלנתן, מנכ”ל לידר שוקי הון מציג מחקר מרתק ומפרק ביחד עם רועי למפרט את תיק ההשקעות המסורתי: לא עוד משחקי איזון בין מניות ואג”ח, הנכסים הבלתי סחירים נכנסים לתיקים, מייצרים גיוון אופטימלי ופיזור מקסימלי, מגדילים את הוודאות לתשואה מהותית ותוך הורדת רמות הסיכון.

קרא עוד »
קרנות פרייבט אקוויטי. top tier

Top Tier פרק 6 | קרנות פרייבט אקוויטי בישראל. עם רן בן אור

קרנות פרייבט אקוויטי בישראל. רו”ח רן בן אור, שותף מנהל בקרן טנא הישראלית בפרק על קרנות פרייבט אקוויטי כחול לבן. איזה הזדמנויות יש לקרנות פרייבט אקוויטי מקומיות בעסקאות בחברות פרטיות בישראל. ואיך זה קשור להעברה בין דורית. להאזנה, צפייה או קריאה

קרא עוד »
חשבון השקעות בארצות הברית

ניהול חשבון השקעות בחו”ל: הכירו את אינטראקטיב ישראל

רבים ממשיכים להתעניין באפשרויות לניהול חשבון השקעות בחו”ל. הפעם ערכתי ראיון עם גלעד בצרי, מנכ”ל אינטראקטיב ישראל. על האפשרויות העמודות בפני משקיע ישראלי לפזר השקעות בין גיאוגרפיה, מטבעות, מכשירי השקעה ומוסדות פיננסיים

קרא עוד »

שנחזור אליך?

תודה שנרשמת לניוזלטר שלנו.

כדי לא לפספס אף הזדמנות להשקעה
כדאי לבדוק את טאב ה-Promotions שלך מדי פעם ואפילו להעביר את המייל ל-Inbox

מבטיחים לא לשלוח ספאם!