ניהול תיק השקעות בחו”ל

מאת: רועי למפרט

מאת: רועי למפרט

מידע נוסף

ניהול תיק השקעות בחו”ל וסקירת שוק מרתקת: ראיון עם מנהל מחלקת חו”ל, IBI השקעות

אמצע מרץ 2023: שווקים בסטרס, בנקים מתרסקים (לא רק סיליקון וואלי בנק), ריביות עולות, אינפלציה שלא עוצרת והאג”חים שחוזרים לתמונה. צביקה שלזינגר, מנהל מחלקת חו”ל IBI השקעות ואחד ממנהלי ההשקעות הבכירים בארץ, בראיון על אופציות ניהול התיקים שקיימות ב-IBI ובהתייחס לניהול הכספים בחו”ל.

ניהול תיק השקעות: רגע של מאקרו

לפני שצוללים לענייני ניהול תיק השקעות בימים אלה, בארץ או בחו”ל, כמה משפטי מאקרו על הסביבה המאתגרת שאנחנו נמצאים בה בשבועות האחרונים: “ינואר עוד היה חגיגה גדולה עם עליות בשווקי המניות והאג”ח, פתיחה יפה שנחלשה בפברואר-מרץ, ההסבר הוא ששנה שעברה הייתה שנה חריגה בכל קנה מידה ואחת הגרועות בהיסטוריה בתיקי השקעות קלאסיים של 60%-40%.

“בשווקי המניות לא היו ירידות יוצאות דופן במיוחד, מחזוריות שווקים סבירה. מה שכן היה יוצא דופן בשנה שעברה הוא שוק האג”ח שירד את הירידה הכי חזקה שלו בהיסטוריה. זה נבע מעליית הריבית החדה כחלק מהמלחמה בגל אינפלציוני אלים (וכמובן השפעות הקורונה והיציאה ממנה, המלחמה באוקראינה ועליית מחירי המזון והסחורות). שוק האג”ח הממשלתי ירד בין 12% ל- 17%, אלה דברים שלא ראינו.

“מה שמדהים הוא שבד”כ מניות ואג”ח הם אפיקים שזזים הפוך, היו רק חמש פעמים, חמש שנים בהיסטוריה, שמניות ואג”ח זזו ביחד. ב- 2022 הייתה השנה היחידה בהיסטוריה ששניהם ירדו ביחד ב- 10%.”

ניהול תיק השקעות

ניהול תיק השקעות: השפעותיה של הריבית הגבוהה

עכשיו אחרי חגיגה קצרה, השוק חוזר להתמקד בהשפעות של ריבית יותר גבוהה.

שלזינגר: “בינתיים היא לא באמת עוצרת את הכלכלה והיא חיה ובועטת. אבל יהיו לזה השלכות וכמובן גם על ניהול תיק השקעות. חשבנו שבעיה תגיע מבעיות אשראי, היא יכולה להגיע משוק הנדל”ן וכמובן שכשאתה חושב שאתה צופה מאיפה זה אמור להגיע, בסוף זה מגיע מהצד הלא צפוי: ע”ע סיליקון ואלי בנק (שבעת עריכת הריאיון אנחנו עוד לא באמת יודעים איך זה יגמר ועד לאן תגיע השפעתו, שכבר נגעה בקרדיט סוויס בנק).

“זה הרי סיפור מעניין כי הנה בנק שההון שלו נפגע לא כי הוא נתן הלוואות לא טובות, אלא הוא לא גידר את סיכוני הריבית של ההשקעות שלו עצמו וספג הפסדים כבדים בפועל. “יכולת ההון שלו לא עמדה לו כשהתחילו להגיע פדיונות מוגברים.

“ממש בעוד אנחנו מדברים השוק מתמודד ובודק אם זה אירוע שמאחורינו או לא. בינתיים ראינו זליגה לקרדיט סוויס, (שאין בור שהוא לא נכנס בו בשנים האחרונות).

“עכשיו, זה די הגיוני, שבן אדם שמחזיק את הכסף בבנק קטן ורואה מה קרה לבנק קטן בסופ”ש ינקוט באחת משתי אפשרויות: הוא יעביר את הכסף לבנק גדול (ונראה לנו שאכן נראה הרבה פעילות שעוברת לגדולים והענקיים והבטוחים והם יהנו מהרבה מאוד כניסות של כספים) ומצד שני נראה מהלך מאוד אלים בשוק האג”ח לשנתיים, שצומח בבת אחת.”

קריסת סיליקון ואלי בנק: רק לוודא שזה לא אירוע מתגלגל

תראו מה קרה בימים ספורים: השוק תמחר עד עכשיו ריבית שמגיעה ל-5.6%, אבל בשלושה ימים בלבד התהפכה מגמת השוק ואנחנו רואים תמחור של ירידות ריבית חדות בחזרה ל- 4.% בתוך שלושה חודשים.

“למה זה קרה? משום שאם משקיע חושש לגבי הכסף שלו שנמצא בבנק קטן, אבל אין לו את ההון להעביר לבנק גדול, האופציה הטובה שלו היא להחליף את הפיקדון באג”ח ממשלתי במח”מ קצר.

“אנחנו נהיה חכמים יותר בעוד מספר ימים ונראה אם הרגולטורים הצליחו לכבות את השריפה הזאת ולא נראה איזו חזרה ל- 2008.

“המשבר של 2008 ואירוע הבנקים הנוכחי אינם דומים במהותם. האירוע של אז היה אירוע של אשראי מאוד בעייתי (הסאב-פריים ומוצרי האשראי שהתפוצצו למערכת הבנקאית בפנים).

“בתקופה הזו, אחרי 2008 והרגולציות החדשות של הבנקים, האשראי של הבנקים הרבה פחות מסוכן. וגם האירוע שראינו עכשיו בארה”ב לא בא ממחיקות אשראי, אלא מאי גידור סיכוני ריבית. סיליקון ואלי בנק סגר את הכסף באג”ח ארוכים מאוד ועם עליית הריבית הוא וחטף הפסדי הון של 15%-16% וזה מה שהפיל אותו בעצם.

“הצרכן האמריקאי עדיין במצב טוב, תעסוקה מלאה וכו’. צריך לשים לב שהאירוע הספציפי הזה לא מתפתח ושהבנקים המרכזיים והממשלות לא נותנות לזה להתפתח לאירוע יותר חריף. זמנים מעניינים לכל מי שמנהל תי השקעות בחו”ל ובארץ.”

ניהול תיק השקעות

ניהול תיק השקעות בחו”ל: הזמן לשינוי אחזקות?

שאלתי את שלזינגר האם בגלל האירוע זה יש טעם לעשות שינוי באחזקות בתיק ההשקעות.

“אנחנו, ב-IBI, מתחילת השנה באנו עם מסר חדש שבעינינו שוק האג”ח, שהיה מוקצה במשך עשר שנים כשהריביות הגיעו לאפס ואף מתחת ולא היה אטרקטיבי, הפך לאטרקטיבי מאוד. בבת אחת בשנה אחת ריביות עלו מ-0% ל-5% ושוק האג”ח חזר להיות מעניין. חמש שנים קדימה נחזור לאינפלציה של 2.5%-2.7% ושוק האג”ח כבר מניב תשואות של בין 5%-6% ואלה מספרים מאוד מעניינים, יותר מפיקדון אטרקטיבי לשנה.

“בתיק ההשקעות שלך, אם אתה מקבע אג”ח באזור ה- 5%, מבחינת הסיכון-תשואה האפיק הזה יותר מעניין ממניות כרגע ואנחנו נשארים בדעה הזאת. ב-3 ימים האחרונים מה שאנחנו רואים זה שמקבלי ההחלטות מבינים שלריבית הגבוהה יש מחירים וזה תפס אותם במקום שהם פחות היו מוכנים לו.

“וזה שהשוק עבר מתמחור של עליות ריבית נוספות לירידות ריבית חדות, כנראה שהסייקל של עליות הריבית די מתקרב לסופו. אלה חדשות טובות גם למחזיקי האג”ח ובטווח הארוך גם חדשות לא רעות למניות, אם כי שם אני לא בטוח שראינו את סוף התיקון.

“שוק האג”ח עדיין מספק ריביות אטרקטיביות, מעניינות שכדאי לקבע ושוות את ההשקעה לטווח הארוך וזה מרכיב שהייתי מעלה בתיק ההשקעות.

“השנה שעברה גרמה לנו לפחד מאג”ח אבל היום הרי זה להיכנס לשוק הזה אחרי השנה הכי גרועה שלו בהיסטוריה אז אם אני צריך לומר מה הנכס היותר מעניין במונחים של סיכון מול תשואה הם האג”ח והאינווסמנט גרייד.”

פיזור: האמא של ניהול תיקי השקעות

“גם באג”ח צריך להיות מאוד מפוזר. בסקטורים של תעשייה, צריכה, בריאות ולא בסגמנט אחד. כמו עולם ההשקעות בכלל הכל סביב המילה דייברסיטיקציה. לא לשים את הסיכונים בסקטור אחד.

“נחזור למה שקרה עם סיליקון ואלי בנק – הוא לא פיזר את הלקוחות שלו, שהם כולם מתחום ההייטק, וברגע שנוצר סטרס בהייטק הנה התוצאות.

“המתכננים הפיננסיים, הפמילי אופיס של לקוח – זה מה שגם אתה, רועי למפרט, עושה עבור הלקוחות שלך – פיזור, דייברסיטיקציה, אלוקציה בניהול תיק השקעות – בסקטורים, בגיאוגרפיה וגם פיזור השקעות לחו”ל – אלו הם האמא כל ניהול ההשקעות.”

וכמובן שהכל תמיד בדינמיות ובהתאם לנעשה בשווקים. היום למשל, הבנקים נהנים מריבית גבוהה, אבל אם היא תרד נכון לצמצם טיפה אחזקות ולעבור לסקטור טכנולוגיה שנהנה מתקופות של ריבית נמוכה. זאת דוגמא למעבר בין סקטורים בתוך תיק.

“אנחנו מחזיקים היום יותר אג”ח ממשלתי מבעבר. כ- 10%-20% אג”ח ממשלתי בתיקים ומאוד מגוונים מבחינת סקטורים ודירוגים נשארים באזורי האינווסמנט גרייד. יכול להיות שעוד חודשיים נשנה פוזיציה מן הסתם בהתאם לדינמיות של השוק.”

ניהול תיק השקעות בחו”ל: חשבון בנק בארץ או בחו”ל

מי שמגיע אלינו הם בעלי הון, “שמבקשים לפזר את הסיכון. אנשים שחיים וגרים בארץ, הנדל”ן שלהם פה הפנסיה ותיקי השקעות פה ומבלי להתייחס לאירועים המקומיים בארץ היום, חלק מהכסף שלהם הם מבקשים להחזיק בחו”ל.

“כאן יש שתי אפשרויות: להחזיק בישראל ני”ע זרים, להיות חשוף לוולמארט ולא לרמי לוי, צורך העניין. ואם אני רוצה לגדר עוד יותר את הסיכון המקומי, אני פותח גם תיקים בבנקים מחוץ לישראל.

“לאחרונה אנחנו באמת רואים מהלך שלא ראינו הרבה שנים. פול מאוד גדול של אנשים שרוצים לפזר את הסיכון של הכלכלה הישראלית. הרבה יותר מכירה של נכסים ישראלים וכניסה לשווקים גלובליים, מעבר של כספים לחו”ל. הדייבסיטיפיקציה הולכת צעד קדימה.

“אז, חלק מנהלים את הכסף דרך בנקים ישראלים פה בארץ, כסף שהוא כסף בני”ע בחו”ל וחלק ממש פותחים תיק באחד הבנקים הזרים – ספרא, ג’יי פי מורגן ואחרים. יש לנו הסכמים מיוחדים איתם גם מבחינת עלויות וגם מבחינת סכומי פתיחת חשבון.

“היופי הוא שאתה, הלקוח ובעל החשבון, מנהל אותו דרכנו, דרך טלפון פה בארץ ובן אדם דובר עברית.  אנחנו דואגים לפתיחת החשבון, מחתימים את כל המסמכים כאן בארץ. הפרוצדורה טיפה יותר ארוכה היום, כי יש ‘פקקים’, משהו כמו תוך 3-4 שבועות עד שיש לך חשבון. וברגע שנפתח החשבון, הלקוח מעביר את הכספים מהחשבון פה לחשבון שם, נותן לנו ייפוי כוח ואנחנו מטפלים בו מפה.

“בגדול, הכסף הוא נזיל זה חשבון בנק לכל דבר, אפשר להנפיק לו כרטיס אשראי והכל.”

אנחנו בלמפרט פמילי אופיס

נשמח לעזור לכם

להתאים ולהוציא לפועל

את המהלך המתאים לצרכים וליכולות

של כל אחד ואחת מכם,

ליעדים ולמטרות

שאתם מבקשים להשיג.

מוזמנים ומוזמנות ליצור קשר עם המשרד. 

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או יעוץ במוצר פיננסי ו/או שיווק פיננסי ו/או ייעוץ מס/ ו/או יעוץ פיננסי ו/או יעוץ משפטי ו/או יעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ”ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.

עוד לקרוא במגזין:

קרנות פרייבט אקוויטי. top tier

Top Tier פרק 1 | פרייבט אקוויטי מבוא, היסטוריה והתפתחות. עם מושאק ליפשיץ

הפרק הראשון של Top Tier, סדרת הפרקים בפודקאסט שלנו שמוקדשת לפרייבט אקוויטי בלבד.
אורח באולפן: מושאק ליפשיץ מפנתאון. ביחד נדבר על יתרונות ההשקעה בקרנות פרייבט אקוויטי, על הקשיים שעומדים בפני המשקיעות והמשקיעים פרטיים בתחום הזה וגם מבט אל עתיד התחום הן מבחינת המשקיעים הפרטיים והן מצד המוסדיים

קרא עוד »
הורדת דירוג האשראי אינפלציה ריבית

הורדת דירוג האשראי 2024 – ראיון עם הכלכלן הראשי של הפניקס

הורדת דירוג האשראי לישראל: לאור הכותרות על הצפי להכרזת מודיס על הורדת דירוג האשראי של ישראל, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של הפניקס, במצגת קצרה, עניינית, ממוקדת וסופר מעניינת על מצב המשק הישראלי היום בהתייחס לדירוג האשראי, הורדת הריבית האחרונה, מצב האינפלציה ועוד. 15 דקות צפייה שהן חובה לכל משקיע, ינואר 2024

קרא עוד »

שנחזור אליך?

תודה שנרשמת לניוזלטר שלנו.

כדי לא לפספס אף הזדמנות להשקעה
כדאי לבדוק את טאב ה-Promotions שלך מדי פעם ואפילו להעביר את המייל ל-Inbox

מבטיחים לא לשלוח ספאם!