פיזור תיק השקעות: למפרט בגיוס לקרן P2P הלמן אלדובי

מאת: רועי למפרט

מאת: רועי למפרט

מידע נוסף

P2P הלמן אלדובי מגייסת

נועם ברכה, שותף מנהל בהלמן אלדובי קרנות השקעה, בשיחה עם רועי למפרט על קרן ההשקעות P2P להלוואות משקי בית בארה”ב – השקעה אלטרנטיבית שמציגה יציבות גבוהה, מתאם מינימלי לתנודתיות השוק, פיזור גבוה במיוחד ובמח”מ קצר.

נכון לינואר 2022 שוק המניות גבוה מאוד עם אג”ח בשפל שלא היה כמותו מעל 20 שנה. השאלה, אם כן, היא כבר לא האם להשקיע בנכסים אלטרנטיביים, אלא בכמה. 

המשקיעים מחפשים השקעות אלטרנטיביות, יציבות, בסיכון נמוך ובמינימום קורלציה לשווקים.

P2P לאשראי צרכני בארה”ב

אחרי שנים של פעילות בסביבת ריבית אפסית עם שווקים תנודתיים והצלחות מסחררות בשנים האחרונות, מרבית המשקיעים הסיטו נכסים לנכסי סיכון.

האם שנת 2022 עומדת להיות שנת מפנה? בתום שנה פיננסית מעולה, קיים היום צפי ברור לעליית ריבית מסביב לגלובוס – הפד הצהיר על שלוש עליות מתוכננות השנה ובאנגליה כבר נעשתה העלאת ריבית לאחרונה, כך שאנחנו כמשקיעים נערכים בהתאם לשינוי מגמה. אחת הקרנות המעניינות מבחינה זו היא קרן ה-P2P של הלמן אלדובי:

ב-2017 נפתחה לראשונה בישראל קרן ציבורית לא סחירה, שפותחת הזדמנות למשקיעים הלא מוסדיים להשקיע לצד המוסדיים. מנגנון ההשקעה הוא בדומה לקרן נאמנות – רכישת יחידות השתתפות זהות לכל המשקיעים ובעלות פיזור רחב מאוד.

בצורה הזאת, משקיעים פרטיים – כשירים ולא כשירים, יכולים להשקיע בעזרתה לצד קרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות, עמותות, אוניברסיטאות, חברות ציבוריות, ממשלתיות ופרטיות.

תחום הקרן הוא עולם ה-P2P בארה”ב. עולם שפתח את כל אלטרנטיבת המימון בארה”ב והוא נתון לרגולציה כבדה מאוד עם חוקים פדרליים ברורים. זהו למעשה תחליף לעולם כרטיסי האשראי בארה”ב – כל מה שהוא סביב הצריכה השותפת של הצרכן האמריקאי.

קרן P2P אשראי צרכני ארהב

על אשראי צרכני בארה”ב ופיזור תיק ההשקעות 

אשראי צרכני בארה”ב, רקע על קצה המזלג: הבנקים בארה”ב לא מעניקים הלוואות לצריכה שותפת פרטית למשקי בית. הלוואות ניתנות למגורים ולעסקים, אך כל תחום ההלוואות הקטנות וקצרות הטווח מופנות לסקטור כרטיסי האשראי, שהוא מנותק מהמערכת הבנקאית – זאת בעקבות רפורמה דומה לזו שהתחילה ועדיין מתרחשת כאן בישראל של ניתוק חברות האשראי מהבנקים.

ההלוואות הצרכניות הללו עומדות על ריבית ממוצעת שנתית של 16% וזו למעשה האלטרנטיבה היחידה והזולה ביותר שעומדת בפני הצרכן.

עוד נתון שכדאי לזכור – אין מינוס בחשבון עו”ש בארה”ב, כך שגם כרטיסי האשראי הם כרטיסי דביט ואינם מספקים מסגרת אשראי נוספת ללקוח ובמילים פשוטות – צרכן לא יכול לקנות בעזרת כרטיס אשראי, בסכום שמעבר למה שקיים בחשבון.

לצד זה, מתקיימת בארה”ב מערכת דירוג אשראי סופר מתוחכמת שמעניקה ציון דירוג אשראי לכל אזרח ואזרחית בארה”ב, דירוג שמתעדכן מדי רבעון ע”י שלושה גורמי הערכה פדרליים שמתבססים על 600 פרמטרים שונים. אי אפשר להחזיק בכרטיס אשראי בארה”ב ללא דירוג כזה והוא גם בעל השפעה עמוקה על מגוון תחומי חיים – ממועמדות לשכירת דירה ועוד ל… דירוג באתרי הכרויות. אמריקה!

מה שפועל לטובת המשקיעים, בעניין הזה, הוא המאמצים שיעשה כל לווה אמריקאי להחזיר הלוואה בזמן ואף בפירעון מוקדם בכדי לשמור ואף להעלות את דירוג האשראיהאישי שלו.

ומילה על P2P: למעשה מנגנון שמתאפשר בזכות הטכנולוגיה והדיגיטל, ששולטים בעולמנו. כל הכלכלה השיתופית למעשה מתבססת על האפשרות לטווח בין בעלי עניין בתחומים שונים. Airbnb זאת דוגמה מעולה – חברת האירוח הגדולה בעולם היא חברה שלא מחזיקה ולו בנכס אחד משלה.

בדומה, אך שונה, עובד גם עולם ה-P2P בתחום הפיננסים: פלטפורמות ענק שמחברות בין לווים למלווים. ההבדל הוא, שעם הפיכתן לחברות ציבוריות הן בעצם מתפקדות כבנקים דיגיטליים מפוקחים והן פועלות תחת רגולציה כבדה.

בעזרת הכלכלה השיתופית, לווה אמריקאי יכול לקבל הלוואה בריבית נמוכה יותר ממה שהיה מקבל דרך חברת האשראי, מצד שני המלווה זוכה להשקעה בתשואה עודפת על החוב הסחיר. הפלטפורמה מבצעת הערכת סיכונים, כך שהמשקיע בוחר בתיק הלוואות שתואמות את רמת הסיכון הרצויה.

הקרן להשקעות בהלוואות P2P פועלת למעשה כשכבה מעל הפלטפורמה. הקרן משתמשת בהערכת הסיכונים ובנתונים שבידי הפלטפורמה כדי לבחור את ההלוואות אליהן היא נכנסת.

אשראי אמריקאי צרכני

בשורה התחתונה, מדובר בהלוואות שניתנות למשקי בית בדירוג גבוה עם בפיזור מאוד רחב. אלו הלוואות קטנות – בסדר גודל של 9,000 דולר, שמשולמות במנגון שפיצר עם מח”מ של שנה וחצי. וכך, עשרות אלפי הלוואות קטנות וקצרות לדירוגים גבוהים באוכלוסיה בארה”ב, שמתפרסת על פני המדינה כולה – מספקות יציבות גבוהה מאוד ובתשואות חיוביות מדי שנה.

כאמור, המשמעות הגבוהה של דירוג האשראי אישי בארה”ב והמנגנון המתוחכם שלו, ביחד עם מאות הפרמטרים על בסיסם מספקת למשקיעים השקעה בסיכון מנוהל ומתיחום גבוה מאוד. זאת בנוסף ליכולות המתקדמות של פלטפורמות ההשקעה הדיגיטליות.

וחשוב לא פחות: המשקיעים בקרן נהנים מתשקיף ציבורי ודו”חות כספיים פומביים. מחשיפה מלאה לנתונים אודות הפעילות, פיזור ההשקעה, התשואות ורמות הסיכון שלה.

שווה לבקר בפלטפורמת הידע של למפרט פמילי אופיס לקרנות השקעה אלטרנטיביות. 
כל הקרנות, עדכוני תשואות וכל המידע שמשקיעים צריכים כדי להשקיע נכון

פרסום זה אינו מהווה תחליף לייעוץ ו/או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים לכל אדם. המידע המובא לעיל הינו על בסיס נתונים המתקבלים מאתרים כלכליים ו/או אתרים של עורכי מדד ועל כן המידע עלול לכלול מידע שגוי ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינוים אחרים. אין לראות במידע זה כמידע שלם וממצה וכי אין בתשואות ובנתוני העבר כדי להעיד על תשואות ו/או נתונים בעתיד. לכותב עשוי להיות מעת לעת עניין במידע המוצג במסמך זה ו/או נכסים הקשורים במידע כאמור.

עוד לקרוא במגזין:

עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר, הראל פיננסים

אינפלציה וריבית, וצמיחה: 2024 בשוק העולמי • שיחה עם ראש אגף כלכלה ומחקר, הראל

אינפלציה וריבית, צמיחה ושווקים – שנת 2024. שיחה עם עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר, הראל פיננסים. מה הצפי לשווקים לשנה הקרובה, מה צפוי לקרות לתיק קלאסי של מניות ואג”ח והאם לצד האטה גלובלית, שוק ההון דווקא יתעורר?

קרא עוד »

שנחזור אליך?

תודה שנרשמת לניוזלטר שלנו.

כדי לא לפספס אף הזדמנות להשקעה
כדאי לבדוק את טאב ה-Promotions שלך מדי פעם ואפילו להעביר את המייל ל-Inbox

מבטיחים לא לשלוח ספאם!