למה להשקיע ביותר נכסים פיננסיים

רועי למפרט

רועי למפרט

נכסים פיננסיים

למה להשקיע ביותר נכסים פיננסיים

כסף הוא גורם מרכזי בכל הפעילויות האנושיות. הרצון להרוויח כסף קיים מאז ומתמיד. בעולם של היום, יש לנו אינספור אפשרויות, ולעתים קרובות אנו מתקשים לבצע החלטה מהי הדרך הטובה ביותר. לדוגמא, כשמדובר בהשקעות, האם עדיף ללכת עם נכסים ריאליים (אמיתיים) או עם נכסים פיננסיים?

נכס הוא כל דבר בעל ערך כספי הנמצא בבעלות אדם. מרבית הנכסים מסווגים לפיננסיים או ריאליים – נכסים פיננסיים הם השקעות שהערך שלהן נגזר מתביעה חוזית של מה שהם מייצגים, חלקם כוללים מניות, אג”ח (אגרות חוב), ומכשירים פיננסיים נגזרים.

מצד שני, נכסים ריאליים הם מוחשיים ויש להם ערך מובנה בשל התכונות הפיזיות שלהם. חלק מהם כוללים נדל”ן, מתכות יקרות, סחורות וציוד. נכסים ריאליים מכונים גם נכסים פיזיים. הן נכסים פיננסיים והן נכסים ריאליים מסמנים משאב כלכלי שניתן להמיר במזומן.

בדרך כלל אנו חושבים על נכסים פיננסיים כדברים שניתן להעביר או למכור בקלות, ונכסים אמיתיים הם דברים שבבעלותנו ואנו משתמשים בהם (כגון בית קרקע, דירה בבניין, מכונית).

לנכסים פיננסיים אמיתיים ישנם היתרונות הברורים שלהם, הבולט בהם היא העובדה שבסופו של יום יש לנו נכס אמיתי בידינו בכל מקרה, כך שגם אם לדוגמה מחירי הנדל”ן ירדו משמעותית וההשקעה שביצענו הפכה ללא משתלמת כביכול, עדיין תהיה דירה תחת בעלות שלנו. אך גם לנכסים פיננסיים בהחלט יש הרבה עושר להציע. מרבית האנשים בסופו של דבר מחליטים לבצע השקעה כלשהי, משקיעים בנכס פיננסי ריאלי רק בגלל שזה מה שהוריהם עשו, או הקימו יחידות שכירות כי הם לא היו בטוחים מה עוד לעשות עם הכסף שלהם. אז למה כדאי לכם לקחת את הסיכון ולבחור להשקיע בנכסים פיננסיים?

לפני זה – בואו נבהיר מה זה בדיוק נכס פיננסי

נכסים פיננסיים מתחלקים לכמה קטגוריות:

סחורות – כל דבר שאפשר לסחור בו, זהב, נפט, ברזל או אפילו אורז.
מט”ח (מטבע חוץ) – צמדי מטבעות אשר נסחרים אחד מול השני, לדוגמה שקל מול יורו, יורו מול דולר.
ניירות ערך –  מניות, תעודות סל, אופציות ואגרות חוב.

מה הם סוגי ניירות הערך?

תעודת סל – תעודות סל מאפשרות לנו לעקוב אחרי נכסי בסיס, כגון מדדים, סחורות ועוד. דוגמת מדדים הם נאסד”ק האמריקאית, מדד הנדלן בת”א, ת”א 35, דאו ג’ונס 30 ועוד.

אופציה – אופציות הן הזכות לקנות או למכור נכסים מסוימים תמורת סכום מוגדר מראש בתאריך מוגדר מראש או לפניו.

אגרת חוב – אגרות חוב הן כלי של חברות לגיוס הלוואות ארוכות טווח. מנפיק האג”ח מתחייב לשלם לקוני האג”ח את החוב של התשלום הראשוני ובנוסף ריביות (לעיתים ריבית דריבית) מוגדרות במועדים מוגדרים מראש.

מניה – מניות הן ניירות ערך המקנות חלק בבעלות חברה אשר מנפיקה מניות שלה למסחר בשוק ההון. המניות מאגדות זכויות וחובות כלפי החברה וכלפי בעלי המניות האחרים. החלוקה של מניות בין בעלי המניות מייצגת את שיעור אחוזי הבעלות של כל אחד ואחד מהם בחברה. מניות מקנות בדרך כלל זכות הצבעה, זכות להשתתף בחלוקת רווחים (דיבידנד), וזכויות בעת פירוק החברה.

ישנן מניות מומלצות רבות הנסחרות בשוק ההון היום כגון – מניית מודרנה, מניית אפל, מניית נטפליקס ועוד.

בנוסף ליתרון של היותם נזילים מאוד (אפשר להפוך נכסים פיננסיים למזומן בקלות ובמהירות בכל זמן שאנו נצטרך), הנכסים הפיננסיים מספקים למשקיעים זרם הכנסות קבוע. נכסים כגון איגרות חוב ממשלתיות ואישורי פיקדונות יוצרים תזרים מזומנים עקבי למשקיעים על ידי תשלום דיבידנד וריבית קבועים. יתרה על כך, נכסים פיננסיים כגון מניות מסייעים בשימור ובניית עושר כאשר הכספים המושקעים מתרבים באמצעות מה שמכונה קסם ההרכבה (Magic of Compounding).

זה דורש הון התחלתי קטן כדי להשקיע בנכסים פיננסיים. התגובה האופיינית של אנשים שנאמר להם שהשקעה בנכסים פיננסיים דורשת הון התחלתי “קטן” היא של שעשוע שכן רובם חושבים – השקעה בנכסים פיננסיים היא עבור האנשים העשירים ביותר.

להפך, תמורת מינימום של 3,000 ש”ח אפשר להשקיע בניירות ערך. לעומת זאת, נכסים ריאליים, למשל נדל”ן, דורשים יותר כסף כדי להתחיל להשקיע בהם וכן גם את עלות האחזקה.

במחקר שפורסם ב–NEBR (הלשכה הלאומית למחקר כלכלי בארה”ב) בדצמבר בשנת 2017, נמצאו הנתונים הבאים: התשואה השנתית הממוצעת משנת 1980 עד 2015 בשוק המניות היא 10.7% לעומת 6.4% מהתשואה בהשקעה בתחום הנדל”ן והמגורים. זוהי ההוכחה הטובה ביותר ללמה עדיף להשקיע בנכסים פיננסיים ולאו דווקא בנכסים ריאליים. הסיבה לכך היא שמניות מסוכנות יותר מדירות, ולכן בהתאמה המשקיעים דורשים פרמיית סיכון – תשואה עודפת על פני הנכסים הפחות מסוכנים.

עכשיו שברור לנו שלנכס פיננסי אכן יש ערך תגמול גבוה יותר מאשר נכס ריאלי, ישנם עוד כמה דברים נוספים לדבר עליהם.
החלטנו שאנו רוצים להתחיל להשקיע, אבל לא ממש ברור לנו איך מתחילים או כיצד ממשיכים. בין אם נכסים פיננסיים או נכסים ריאליים, הכל מתחיל בדבר אחד חשוב מכולם – תכנון פיננסי.

איך לעשות תכנון פיננסי עם נכסים פיננסיים?

שלב 1 – הגדרת יעדים פיננסיים

קובעים מהם היעדים האישיים והכלכליים העיקריים שלנו. לפני שנוכל ליצור תוכנית פיננסית איתנה, עלינו להיות ברורים לגבי היעדים שלנו. המטרות הכספיות הנפוצות כוללות: תכנון פרישה, תשלום עבור חינוך, רכישת בית, יצירת ירושה למוטבים, או פיתוח “רשת ביטחון” פיננסית כדי להגן מפני הוצאות בלתי צפויות, אסונות או שינויים בחיים.

עלינו להיות מדויקים ביעדים שאנו רוצה להשיג.

לדוגמה, יתכן שלא חסכנו כסף והמטרה שלנו היא “לחסוך יותר”. שינוי היעד הזה ל”לחסוך 5% מההכנסה החודשית” הוא לא רק ספציפי, אלא שהוא מדיד (אנו יכולים בקלות לדעת מתי השגנו אותו ומתי לא), וככל הנראה ניתן להשיג אותו במסגרת זמן סבירה.

עלינו לקבוע כמה נצטרך כדי להשיג את המטרות העיקריות שלנו. כדי שתוכנית ניהול פיננסי תצליח, חשוב להמיר למושגים של כמות את היעדים שלנו. כלומר לקחת מטרה ספציפית ולתרגם אותה לדמות שקל.

שלב 2 – קביעת המצב הכלכלי הנוכחי

 

עלינו לחשב את השווי הנקי שלנו. שווי נקי מוגדר כנכסים שלנו מינוס התחייבויות שלנו (או מה שבבעלותנו מינוס מה שאנחנו חייבים). נתון זה ייתן לנו תחושה מדויקת של המצב הכספי הנוכחי שלנו, ויכול לעזור לנו לקבל החלטות טובות ולהשיג את היעדים שלנו.

רושמים את הנכסים שלנו. נכס פשוט מתייחס לכל דבר שבבעלותנו, יכול לכלול דברים כמו מזומנים בידיים, חשבונות חיסכון ושיקים, קרנות פרישה, נדל”ן, רכוש אישי, השקעות וכו’.

רושמים את ההתחייבויות שלנו. התחייבות מתייחסת לכל חוב שאנחנו חייבים. זה כולל דברים כמו יתרת משכנתא, חובות כרטיסי אשראי, הלוואות לסטודנטים, הלוואות לרכב, הלוואות אישיות וכו’.

לבסוף – מחשבים את הנכסים וההכנסות שלנו מינוס ההתחייבויות שלנו. מה שנשאר, הוא המצב הכלכלי הנוכחי שלנו איתו אנחנו יכולים להתחיל להשקיע.

שלב 3 – תכנון תקציב חודשי

החליטו ליצור תקציב. בעוד שחישוב נקי נותן לנו תמונה של הנכסים וההתחייבויות שלנו חשוב עוד יותר לדעת כמה כסף נכנס ויוצא מדי חודש. זה ייתן לנו מושג טוב על מה אנחנו מוציאים כסף מדי חודש, וכל ההוצאות האלה אשר יהיו רשומות יכולות להגיד לנו היכן בדיוק ניתן למצוא חיסכון. זה המרכז של כל תוכנית פיננסית טובה.

סיכום – החלטות פיננסיות נכונות

עלינו לחשוב היטב כשאנחנו מקבלים החלטות פיננסיות.

נעצור וניתן לעצמנו זמן לחשוב לפני שנקבל החלטה כלכלית כלשהי. אל לנו להילחץ מאנשי מכירות, מתווכים (ברוקרים מומלצים או מומלצים פחות) וכו’. נאמר להם (ולעצמנו) שאנחנו רוצים זמן לשקול.

נשאל על עלויות (מיסים, אגרות, קרנות, קופות, מס רווחי הון,  אחזקה וכו’) וסיכונים שיהיו חלק מההחלטה. נוודא שאנחנו יודעים מה יכול להיות התרחיש הגרוע ביותר.

נאמת את כל המידע כדי לוודא שהוא מדויק ואמין.

נעריך את העלויות של כל החלטה וכיצד היא תשתלב בתקציב הכולל שלנו.

רק לבסוף נחליט אם ההחלטה הגיונית עבורנו.

כל אלו הם האלמנטים העיקריים בבנייה של תוכנית ניהול פיננסי בעצמכם. אבל לא תמיד אנו רוצים או יכולים לבצע תכנון פיננסי ראוי בעצמנו. מה לגבי אדם אשר מקצועו הוא בעצם מתכנן פיננסי, או יועץ פיננסי?

חוסר ידע בתחום הפיננסים גובה מישראלים רבים אלפי שקלים בשנה.

מציאת ייעוץ פיננסי טוב יכול לעזור לנו להימנע מעלויות אלה ולהתמקד ביעדים ששמנו לעצמנו. יועצים פיננסיים אינם מיועדים רק לאנשים עשירים – עבודה עם יועץ היא בחירה מצוינת לכל מי שרוצה להגדיל את הכספים האישיים שלהם ולהגדיר יעדים ארוכי טווח. בצעו את הצעדים הבאים כדי למצוא את היועץ הפיננסי המתאים ביותר לצרכים שלכם.

איך לבחור יועץ פיננסי?

לפני שניגש לדבר עם יועץ פיננסי, עלינו להחליט באילו היבטים בחיינו הפיננסיים אנחנו זקוקים לעזרה. ככה כשנשב לראשונה עם יועץ,  נהיה מוכנים להסביר לו את צרכי ניהול הכסף הספציפיים שלנו.

תלוי איפה אנחנו נמצאים בחיים, ייתכן שלא נזדקק לתכנון פיננסי מקיף. אנשים שחייהם הפיננסיים יחסית פשוטים, כמו צעירים ללא משפחות משלהם או חובות משמעותיים, עשויים להזדקק לעזרה בתכנון פרישה.

עם זאת, אנשים עם צרכים פיננסיים מורכבים עשויים להזדקק לסיוע נוסף. הם עשויים לחפש להקים קרנות חיסכון או תוכניות חיסכון לילדיהם, לנווט במצבי תשלום חוב אגרסיביים או לפתור בעיות מס מסובכות. לא כל סוגי היועצים הפיננסיים מציעים את אותו תפריט שירותים, אז החליטו איזה סוג שירותים אתם צריכים וככה התחילו את החיפוש שלכם.

סוגים שונים של יועצים

אין רגולציה המסדירה מי יכול לקרוא לעצמו יועץ פיננסי או לספק ייעוץ פיננסי. בעוד שאנשים רבים מכנים את עצמם יועצים פיננסיים, לא כולם שמים את האינטרס שלנו לפני שלהם. לכן עלינו להעריך היטב יועצים פיננסיים פוטנציאליים ולוודא שהם טובים לנו ולכסף שאנו רוצים להשקיע ולחסוך.
לעומת זאת, חלק מן היועצים הפיננסיים בארץ עברו מסלול רב שנתי והם אכן מוסמכים לטפל בבעיות פיננסיות הן בהיבט ייעוצי, הן בהיבטים של מיסוי והן בהיבטים משפטיים. הם גם נדרשים לבחינות הסמכה ותקופת התמחות ארוכה שרק לאחר שיסיימו אותה יקבלו את הרישיון שלהם – אז ייתכן מאוד שאלו הם היועצים הפיננסים אליהם כדאי לנו לפנות.
אך אין זה שחור או לבן ועלינו לשקול הכל יחדיו, התחום בו אנו זקוקים לייעוץ, איכות היועץ וכמובן, מחיר.

לסיכום, תכנון פיננסי נכון- בין אם תעשו זאת לבד או בעזרת יועץ, הוא השלב הראשון בדרך להפוך למשקיעים בנכסים פיננסיים שיניבו לכם תשואות גדולות יותר מנכסים ריאליים, ולהגדיל את הרווחים, החסכונות והנכסים שלכם, להיפטר מחובות ולצמצם התחייבויות ולהתחיל לחיות חיים עם חופש כלכלי רחב יותר ועושר רב יותר.

 


המציג הוא רועי למפרט בעלים  LEMPERT FAMILY OFFICE המצהיר כי האמור בכתבה משקף נאמנה את דעתו האישית. אין לראות במוצג, בתוכנה משום שיווק/ייעוץ השקעות או תחליף לכזה. כתבה זו בוצעה בהסתמך על מידע פומבי גלוי לציבור ועשויה להתבסס על נתונים שפותחו על ידי עובדי החברה ומקורות אחרים הנחשבים מהימנים ומבלי להתחייב על ביצוע בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע המוצג לבין התוצאות בפועל. המידע המוצג, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני”ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בה, לכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ/שיווק השקעות, בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. החברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה עשויים, בהתאם למגבלות הדין, לרכוש ו/או למכור ו/או להתעניין עבור עצמם בניירות ערך ו/או נכסים פיננסים הקשורים במישרין ו/או בעקיפין לחברה ו/או לניירות הערך ו/או לנכסים הנסקרים בכתבה, וכן עשויים לרכוש ו/או למכור ו/או לבצע עסקאות בניירות ערך ו/או בנכסים הפיננסיים. החברה אינה עוסקת בחיתום, הנפקת תעודות סל, או ניהול קופות גמל. החברה מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או למכור במסגרת פעילותה השוטפת, ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים של החברה הנסקרת, והיא עשויה לקיים קשרים עסקיים נרחבים ומגוונים עם החברה הנסקרת, למועד מסמך זה ו/או במועדים אחרים, הכל כמפורט לעיל ובין היתר משום כך ולאור האמור לעיל עשוי להיות לחברה ו/או למי מטעמה עניין אישי בנכסים ו/או בחברות ו/או בניירות הערך המוזכרים במוצג. אין באמור התחייבות להשקיע בהתאם למפורט במוצג. החברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה אינם לוקחים על עצמם כל אחריות שהיא לכל הפסד ישיר או נסיבתי הנובע משימוש במוצג. אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.

עוד לקרוא במגזין:

קרנות פרייבט אקוויטי. top tier

Top Tier פרק 6 | קרנות פרייבט אקוויטי בישראל. עם רן בן אור

קרנות פרייבט אקוויטי בישראל. רו”ח רן בן אור, שותף מנהל בקרן טנא הישראלית בפרק על קרנות פרייבט אקוויטי כחול לבן. איזה הזדמנויות יש לקרנות פרייבט אקוויטי מקומיות בעסקאות בחברות פרטיות בישראל. ואיך זה קשור להעברה בין דורית. להאזנה, צפייה או קריאה

קרא עוד »
שוק המניות האמריקאי

שוק המניות האמריקאי | מרץ 2024

הריבית בעולם בתוואי יורד, שוקי המניות לאן? גיא הלר, אנליסט המשרד, עם כמה מילים על שוק המניות האמריקאי, על המכפילים הגבוהים שלו והסקטורים האטרקטיביים בתקופה הנוכחית

קרא עוד »
הורדת דירוג האשראי אינפלציה ריבית

הורדת דירוג האשראי 2024 – ראיון עם הכלכלן הראשי של הפניקס

הורדת דירוג האשראי לישראל: לאור הכותרות על הצפי להכרזת מודיס על הורדת דירוג האשראי של ישראל, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של הפניקס, במצגת קצרה, עניינית, ממוקדת וסופר מעניינת על מצב המשק הישראלי היום בהתייחס לדירוג האשראי, הורדת הריבית האחרונה, מצב האינפלציה ועוד. 15 דקות צפייה שהן חובה לכל משקיע, ינואר 2024

קרא עוד »

שנחזור אליך?

תודה שנרשמת לניוזלטר שלנו.

כדי לא לפספס אף הזדמנות להשקעה
כדאי לבדוק את טאב ה-Promotions שלך מדי פעם ואפילו להעביר את המייל ל-Inbox

מבטיחים לא לשלוח ספאם!