שוקלים פמילי אופיס? איך לבחור את הפמילי אופיס הנכון לצרכים שלכם

רועי למפרט

רועי למפרט

asset management - family office

שוקלים פמילי אופיס? איך לבחור את הפמילי אופיס הנכון לצרכים שלכם

בשנים האחרונות גדל גם מספר בעלי העסקים המשתכרים ביותר וגם מספר המשפחות שמכרו את חברותיהן. העושר העולמי ממשיך לעלות, וכך גם מספר המיליונרים החדשים. רבים מחפשים פתרונות מותאמים אישית מעבר ליועצים המסורתיים לניהול עושר כדי לשמר את ההצלחה הכלכלית ולתמוך בצרכיהם הכספיים ובהשקעותיהם תוך כדי טיפוח נכסים וגורמים עדינים יותר. אלה כוללים צרכים כמו המשכיות משפחתית, חינוך, תכנון ירושה, מאמצים פילנתרופיים ומעורבות מהדור הבא.

מסיבות אלה ניתן לשקול פניה למשרד משפחתי (פמילי אופיס). עם זאת, כדי לקבוע אם משרד משפחתי הוא אכן אופציה רלוונטית, יש להבין מהו משרד משפחתי, העלויות הכרוכות בכך וסוגי המשרדים המשפחתיים השונים הקיימים. כמו כן, חיוני לשאול ולענות על שאלות ספציפיות העשויות לסייע בהבהרת יעדים המסייעים בתהליך קבלת החלטות אלו.

המונח ‘משרד משפחתי’ מעלה לעיתים קרובות דימויים של עסק משפחתי רב-דורי שבו בני משפחה שונים מגיעים לעבודה מדי יום. אמנם זה יכול מאוד לתאר משרד משפחתי, אך בענף השירותים הפיננסיים, המונח משרד משפחתי הגיע לטווח רחב הרבה יותר מאחר שהוא נדרש להסתגל ולהתאים את עצמו לסוגים שונים של מבנים משפחתיים, מידות שונות של עושר, מערכים בבעלות, ואף סיטואציות גיאוגרפיות. כיום הוא משמש כמונח רחב המתייחס למבנים הרבים הקיימים לשרת עסק משפחתי ואף לצרכים אישיים.

פמילי אופיס

מה זה בדיוק פמילי אופיס?

בעיקרון, משרדים משפחתיים (באנגלית: family office) הם חברות פרטיות שנועדו לסייע לאנשים פרטיים ובעלי הון פרטי גדול במיוחד עם ניהול העושר וההשקעות שלהם וכן התעסקות בנושאים עדינים יותר, אך דחופים לא פחות כמו ירושה, מעורבות של הדור הבא ולעתים קרובות לשרת את המשפחות הללו ביעדים גדולים יותר.

זה מוביל לסוגים רבים של פמילי אופיסס המוצעים כיום. אפשר לומר שיש “סוגים” רבים ככל שיש משפחות, אך באופן מסורתי היו שתי צורות עיקריות בהן פמילי אופיס היו פועלים:

Single Family Office –  חברת פמילי אופיס אשר הוקמה כדי לשרת משפחה אחת בלבד הנמצאת בבעלותה של המשפחה הנ”ל.

Multi Family Office – אלו הן חברות המעניקות שירותי פמילי אופיס למספר של משפחות, בדרך כלל עשר עד עשרים מהן.

ישנן מחלקות לניהול עושר במשרדי עורכי דין ומשרדי רואה חשבון, הנותנים שירותי פמילי אופיס חלקיים, גם למשפחות בעלות הון קטן יותר. עם זאת, ככל שנוף המשרדים המשפחתיים מתפתח, עולה דור חדש של פתרונות למשרד משפחתי.

מה פמילי אופיס עושה בדיוק?

ראשית חייבים לעמוד על ההבדלים, מישהו שיש לו עשרות או מאות מיליוני שקלים בבנק צריך לחשוב יותר כמו עסק ופחות כמו אדם פרטי. בדרך כלל בעלי הון פועלים שוקלים כיצד למקסם, לשמר ולהתמודד בצורה הטובה ביותר עם המשאבים הנרחבים שלהם.

פמילי אופיס בונה מעטפת כאשר היא בדרך כלל כוללת תכנון מס, תרומות וצדקה, קנייה וניהול נכסים וכמובן ניהול השקעות.

פמילי אופיס מספק שירותים נוספים ומיומנויות “רכות” כאשר פמילי אופיס בדרך כלל לא יעסיק עורכי דין, אך אלו מספקים לו שירותים כאשר עולות שאלות על העברה בין דורית בניית צוואות וירושות. ומעבר לזה יטפל גם בבעיות באורח החיים כמו קריירה, לימודים, תכנוני נופש או רכישת אמנות.

מטרת הפמילי אופיס היא לעזור לאדם עשיר להרחיב את הונו ולשמר אותו לדורות הבאים. בנוסף הוא יעזור לאותו אדם פשוט לגרום לדברים לקרות. בין אם הם רוצים להכניס ילד למכללה או להתחיל קריירה שנייה בהיי-טק, פמילי אופיס הוא ככל הנראה המקום הראשון אליו הם יתקשרו.

איך פמילי אופיס משקיעים?

למשפחות ולפמילי אופיס שלהם יש היכרות גבוהה יותר עם נכסים לא נזילים ועם חברות פרטיות. הם מודעים גם לצורך ביכולת לעמוד במשברים כלכליים או פיננסיים תקופתיים ובכך לפרוס אסטרטגיות השקעה המבוססות על אופק ארוך טווח ומאוזן יותר מבחינת הסיכונים.

פמילי אופיס משקיעים בעיקר במניות, נדל”ן, הון פרטי, אגרות חוב והשקעות אחרות. חברות ניהול עושר משפחתי משקיעות חלק גדול מנכסיהן, כמעט שליש, במניות ממדינות מתפתחות ומתעוררות. לאחר מניות, מה שמכונה הון עצמי מחוץ לשוק (הון פרטי) הוא סוג הנכסים השני בגודלו. בעולם, השקעות פרטיות מהוות 19% מההשקעות בפמילי אופיס, 8% מהן בקרנות הון פרטיות.

חלק מהפמילי אופיס פונים יותר ויותר לאפיקים חדשים במטרה להשקיע בחברות סטארט-אפ עם הון סיכון. למשפחות המתעסקות ביזמות המשקיעות בסטארטאפים יש כאן לעתים קרובות יתרון מכיוון שהן יכולות להעריך היטב את השוק מנסיונן האישי. האינטרס שלהם הוא להיות מעורבות בשלב מוקדם בחידושים טכנולוגיים בענף בו הן בעצמן עוסקות בו.

פמילי אופיס

האם פמילי אופיסס משקיעים בסטארטאפים?

כפי שציינו בחלק הקודם, כן. פמילי אופיסס משקיעים יותר ויותר בחברות סטארט-אפ. בעבר הם השקיעו כשותפים מוגבלים בקרנות הון סיכון, הון פרטי וקרנות גידור. עם זאת, כמה פמילי אופיס גדולים יותר מבצעים יותר ויותר השקעות ישירות בחברות סטארט אפ. אמנם חשוב לציין שהם משקיעים בעיקר בחברות הנמצאות בשלב מאוחר יותר, כלומר, שלב ב’ ואילך, בסכומים שנעים בין 10 מיליון דולר – 25 מיליון דולר, כאשר פרופיל העסק איבד את הכותרת של  “מסוכן” ונמצא במצב יציב יותר, “לא – מסוכן”. בנוסף, הם עובדים לעתים קרובות עם קרנות הון סיכון או פמילי אופיס אחרים עליהם הם סומכים על הערכת עסקאות. איגודים המיועדים למספר של פמילי אופיס ביחד אינם יוצאי דופן בחלק מהעסקאות הללו.

ואכן, שלושה רבעים מהפמילי אופיס שנשאלו אמרו כי הם השקיעו ישירות בחברות סטארט-אפ, ורבע אמרו כי הם רכשו עסקאות משלהם, על פי סקר עולמי שנערך לאחרונה בקרב מנהלי פמילי אופיס ובני משפחה על ידי בנק עמק הסיליקון ומומחים לייעוץ לפמילי אופיסס “קמפדן וולט”. בממוצע, חלק גדול יותר מהכספים שהם משקיעים במיזמים מועבר ישירות לסטארטאפים מאשר לקרנות הון סיכון.

כתוצאה מכך, פמילי אופיס ביססו עצמם כשחקנים אמינים ומתוחכמים במערכת האקולוגית של המיזם של ימינו, שיכולים להוסיף ערך אסטרטגי לחברות סטארט-אפ וקרנות סיכון כאחד. הם הפכו טובים יותר בבדיקת רמת ההתמדה של חברות הסטארט אפ, הנאמנות והנאותות שלהן, ועזרו לזהות את השילוב הנכון של התאמה בין רעיון, צוות ומוצר בשוק שמוביל להצלחה. והם יכולים לספק קשרים אסטרטגיים לעסק הפועל של המשפחה או למשקיעים אחרים ברשת שלהם.

פמילי אופיס
Vintage photo created by jcomp – www.freepik.com

מה היתרונות של פמילי אופיס?

לפמילי אופיס, באופן כללי, יכולות ומומחיות שאינם נגישים בענף הפיננסים בקלות. בנוסף, ישנם יתרונות בכך שצוות אנשי מקצוע יעבוד רק בשמך, במקום להיות אנשי מכירות עם מניעים שונים.

לדוגמא, משפחות עושר רבות משקיעות ישירות בנדל”ן, הון פרטי וכן הלאה. יש מעט חברות, אם בכלל, כשירות ומאומנות כראוי שמצליחות לעזור למישהו להעריך עסקה או קרן מסוימת.

בנוסף למומחיות בהשקעות, פמילי אופיס בדרך כלל מסייעים במציאת הזדמנויות השקעה משותפת, הם מסייעים בבקרה על מעבר בעלות העסק (לא רק שליטה משפטית אלא אפקטיבית), עוזרים להכשיר את הדור הבא של המשפחה, ומסייעים בניהול המאמצים הפילנתרופיים של המשפחה, ועוד לא מעט דברים אחרים במגוון רחב של נושאים שרק פמילי אופיס יכולים להתעסק בהם במיומנות ונאמנות.

בדרך כלל אנשים עם פמילי אופיס במשרה מלאה מנהלים עניינים כספיים מורכבים המחייבים נאמנות ומומחיות מסוימים שלא נמצאים בשום מקום אחר.

למה קרנות גידור הופכות לפמילי אופיסס?

קרנות גידור רבות הפכו לפמילי אופיס והן עשו זאת כדי למנוע רגולציה. רגולציה והציות לה יכולות לגבות חלק ניכר מהוצאות התפעול עבור קרן גידור ועלויות אלה יגדלו ככל שהרגולציה ממשיכה להיות מסורבלת יותר. רגולציה יכולה גם להקשות על קרנות גידור לשנות את סגנונות ההשקעה שלהן, בחירת הנכסים בהן ישקיעו ואסטרטגיות אחרות.

איפה למצוא פמילי אופיס אמין בישראל?

נכון ל2019, בישראל ישנם כ-100 פמילי אופיס. סך הכל בעולם כולו פועלים כ – 8000 ואם מחשבים את היחס לגודל האוכלוסייה של ישראל – זה מספר גבוה מאוד. הפמילי אופיס הגדולים ביותר מנהלים משפחות אולטרה עשירות עם הון כולל של מעל מיליארדי דולרים.

באופן כללי חשוב תמיד לבצע עבודת מחקר יסודית כדי להבין איזה פמילי אופיס הוא המתאים ביותר לצרכים שלכם.

קראו על מדוע ומתי משפחות עשירות והפמילי אופיס שלהם נכשלו, ומי ולמה מטפל כעת בעושר של אותה משפחה. הסיבה לכך היא שחשוב לאסוף מידע על אחרים, על עצמכם ועל האפשרויות שיש לכם כדי שתוכלו לקחת את הזמן לפני שתקבלו החלטה.

על בעל העושר תמיד לשאול את עצמו מה הם באמת רוצים ומדוע. אם מדובר רק בטיפול בנכסים או בחלק מהנכסים, בחירה באחד מהפמילי אופיס האופייניים לשירות עשויה להיות האופציה הטובה ביותר. אם אתם מחפשים סוג ניהול נכסים בלעדי, הפמילי אופיס שלכם לא צריך לתכנן תוכניות מורכבות, מערכות דיווח מסובכות ולערב מומחים פנימיים, אלא בעלי מקצוע בתחום אשר ההתמקדות שלהם היא יותר כללית והם יכולים לעבוד בצורה זריזה יותר,כאשר הם בעצמם בעלי רשת מומחים טובה.

לסיכום, על משפחה להבין דבר ראשון אם פמילי אופיס נחוץ או לא. כל אלו כמובן תלויים בשאיפות, ביעדים ובמטרות האישיות של המשפחה, ומשפחה אשר תצליח להגדיר בצורה ברורה את כל אלו, תסייע לעצמה לצייר תמונה רחבה יותר אשר ממנה יהיה ניתן לקבל החלטות אובייקטיביות לגבי פמילי אופיס.

עוד לקרוא במגזין:

קרנות פרייבט אקוויטי. top tier

Top Tier | פרק 4 אסטרטגיית קרנות קו-אינווסט ב-PE. עם ענבר שטיינר

קו-אינווסט, אחת מאסטרטגיות ההשקעה של תחום הפרייבט אקוויטי, ואחת המעניינות שבהן. ענבר שטיינר, שותפה מנהלת בפירמת הייעוץ האסטרטגי HA Global, מגיעה לאולפן לפרק שלם על אסטרטגיית קו-אינווסט ● מהי עסקת קו-אינווסט, על אופן ההשקעה למשקיעים הפרטיים לצד המוסדיים, כיצד בוחנים עסקה כזאת ועוד

קרא עוד »
בועז ורשבסקי, מנכ"ל אובייקטיב

ניהול סיכונים בהשקעות | ראיון עם מנכ”ל אובייקטיב

ניהול סיכונים בהשקעות ובעיקר בהשקעה בקרנות השוק הלא סחיר: בועז ורשבסקי, מנכ”ל אובייקטיב בראיון לרועי למפרט: על איך נראית אנליזה של אובייקטיב להשקעה, מתי מומלץ להשתמש בשירותי החברה ובאילו קרנות חשוב לבצע אנליזה גם לאורך חיי ההשקעה ולא להסתפק בטרום בלבד

קרא עוד »

שנחזור אליך?

תודה שנרשמת לניוזלטר שלנו.

כדי לא לפספס אף הזדמנות להשקעה
כדאי לבדוק את טאב ה-Promotions שלך מדי פעם ואפילו להעביר את המייל ל-Inbox

מבטיחים לא לשלוח ספאם!